donderdag 18 juli 2024

Sjampo

 Yn de jierren 60 /70 brûkten wij ek al sjampo.

De tiid fan griene sjippe wie krekt foarbij.

Ik haw de foarm fan de fles noch op it netflies

It merk ek: Palmolive


De fles wie meast grien.

Dêr waard it hier goed skjin fan.

It bleaun ek groeien.

Wat er ynsiet wit ik net.

Dêr hie ik doe gjin belangstelling foar.

Dat is no al oars

Alle ferpakkingen wurde troch mij bestudearre.

Sa haw ik no sjampo krigen op heitedei

wêr't ek op stiet wat er yn sit.

Ijslands mos, buffelgras en dennen.

Sjampo mei Ijslands mos

Wat is dat IJslands mos neffens Wikipedia?

Het IJslands mos  is een struikvormig korstmos uit de familie schildmosachtigen.
De soort is in Nederland zeer zeldzaam en staat op de Nederlandse Rode Lijst als ernstig bedreigd.

IJslands mos is traditioneel een geneeskrachtige plant, voornamelijk gebruikt voor klachten aan de slijmvliezen van de luchtwegen en maag. Het bevat natuurlijk antibiotische actieve korstmoszuren. De water-oplosbare slijmstoffen beschermen de slijmvliezen van de maag.

De korstmoszuren hebben een heilzaam effect op ontstekingen. Het helpt vastzittend slijm los te maken in de luchtwegen.

Wat is dat buffelgras neffens wikipedia?

Buffelgras is een gewas dat behoort tot de Lampenpoetsergrassen dat wereldwijd geïntroduceerd is op plaatsen waar deze niet oorspronkelijk vandaan komt.
Buffelgras is veelvuldig geïntroduceerd omdat het zo geschikt is als begrazingsgewas.
Het is zeer geschikt omdat het buffelgras na begrazing weer goed in staat is terug te groeien en omdat het gras diep geworteld is en dus niet door de grazers tijdens het eten uit de grond getrokken wordt.

Wêrom dennen yn de sjampo?

Oh dennenboom, oh dennenboom, wat maak je mij toch wonderschoon! 
Ervaar de heerlijke rustgevende geur van dennen naalden tijdens het douchen en laat alle zorgen wegspoelen.

Mei al dizze ynformaasje, lûk ik de konklúzje dat

dat de dennen der foar de geur is en dat itmyn soargen fuortnimt

dat it IIislâns mos feitlik beskerme is en dat je it better ynnimme kin

dat it buffergers der foar soarget dat it hier wer begjint te groeien.

Moai betocht Kneipp,

hoe komme jim der sa bij?



Geen opmerkingen: